Bananentulband

Bananentulband
 
 
Wat blijft het toch leuk, meedoen aan de Foodblogswap. Deze online receptenruil gaat denk ik nooit vervelen. Ook deze maand heb ik weer met veel plezier voor de swap in mijn keuken gestaan. Het blog Manzjare (Goad aete en gaer hie zeen) van Jolanda was deze keer aan mij toegewezen.

Het is echt een heerlijk blog vol met smakelijke (Bourgondische) recepten uit alle windstreken: naast de Limburgse gerechten (Jolanda woont in het schitterende Sittard) vind je er ook onder andere Turkse, Griekse, Amerikaanse en Duitse heerlijkheden. Voor een zoete blogger als ik was het nog wel vrij lastig om iets geschikts te vinden, de recepten onder het kopje Hartig en zoet bakken zijn namelijk schaars. Heel even heb ik overwogen Jolanda’s Nonnevotten uit Sittard te maken, maar ik besloot uiteindelijk twee recepten van haar blog te combineren.

De Bananencake en Oma’s Tulband cake werden zo omgetoverd tot deze verrukkelijke bananentulband. Het was even puzzelen met de ingrediënten, maar het resultaat mag er zijn: ik heb echt nog nooit zo’n lekkere bananentulband gegeten. De tulband was heerlijk zacht, een beetje vochtig, geurig, smeuïg en dankzij de walnoten had hij een heerlijke bite. Wat hebben we met z’n allen zitten smullen. Mijn wilskracht werd wel even op de proef gesteld, want de tulband smaakt de dag ná het bakken het lekkerst… maar zo makkelijk was het niet om dit heerlijke baksel in te pakken en weg te leggen, je hoorde 'm bijna smeken om opgegeten te worden. Echt waar...

Tip: voor deze tulband heb ik mijn Nordic Ware Jubilee Tulband bakvorm gebruikt (met een inhoud van 2,4 liter), maar deze bleek net iets te klein te zijn, ik hield wat beslag over. Gebruik dus echt een grote tulbandvorm (van 3 of bijna 3 liter inhoud), of bak van het overgebleven beslag wat lekkere cupcakes (ongeveer 30 minuten afbakken op 180°C).


Ingrediënten
  • 375 g bloem + extra voor bestuiven
  • 2 tl zuiveringszout
  • snufje zout
  • 1 tl kaneel
  • ¾ tl versgeraspte nootmuskaat
  • 225 g boter
  • 375 g fijne kristalsuiker
  • 2 tl vanille-extract
  • 2 eieren
  • ca. 420 g banaan, gepureerd
  • 245 g volle yoghurt
  • 110 g walnoten, grofgehakt
Extra nodig
grote tulbandvorm
Tijd (ongeveer)
20 minuten bereiding, 65-75 minuten oven, 90 minuten wachten

Werkwijze

  • Verwarm de oven voor op 180°C (boven- en onderwarmte). Vet de tulbandvorm goed in en bestuif hem met wat bloem. Klop de overtollige bloem er uit.
  • Zeef 375 g bloem, het zuiveringszout, het zout, kaneel en de versgeraspte nootmuskaat boven een kom en roer deze ingrediënten door elkaar met een garde. Zet apart.
  • Klop in een ruime kom de boter romig. Voeg de fijne kristalsuiker toe en klop het mengsel licht en luchtig.
  • Voeg het vanille-extract toe en klop goed door.
  • Voeg één voor één de eieren toe. Voeg het volgende ei pas toe als het vorige volledig is opgenomen. Klop na de toevoeging van het laatste ei nog minstens een minuut goed door.
  • Klop op lage snelheid de bananenpuree door het beslag.
  • Voeg de helft van het bloemmengsel en de yoghurt toe. Klop even goed door.
  • Voeg vervolgens de rest van het bloemmengsel toe en klop nog even kort maar goed door.
  • Spatel de grofgehakte walnoten door het beslag.
  • Schep het beslag in de ingevette tulbandvorm (vul de vorm voor ongeveer 2/3, de cake zal iets rijzen, maar niet heel erg veel) en strijk het glad.
  • Bak de tulband in het midden van de voorverwarmde oven in ongeveer 65-75 minuten gaar, of tot een caketester er schoon uit komt. Als de tulband nog niet gaar is maar wel al te donker wordt, dek hem dan losjes af met wat aluminiumfolie.
  • Laat de tulband tien minuten afkoelen in de vorm en stort hem dan op een rooster om helemaal af te koelen.




Reacties

Een reactie posten